Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /home/diagnosis/ftp/mamas/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/diagnosis/ftp/mamas/wp-includes/plugin.php on line 601

Jak skutecznie położyć dziecko do snu?

Jak skutecznie położyć dziecko do snu?

Odpowiednia ilość snu ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Przyjęte normy mówią, że noworodek powinien w ciągu doby przesypiać nawet 18 godzin, a kilkumiesięczne niemowlę około 14. Z wiekiem zapotrzebowanie na sen maleje i kilkuletnie dzieci nie muszą już spać w ciągu dnia. Największym wyzwaniem dla rodziców jest usypianie najmłodszych dzieci (do 3-4 lat), które niestety rzadko potrafią zasnąć na zawołanie. Aby ułatwić sobie to zadanie, warto przestrzegać kilku prostych zasad.

Stały rytm dnia i przygotowanie do snu

W pierwszych tygodniach życia rytm dnia jest nieregularny i narzucany przez dziecko, ponieważ zwykle dopomina się ono karmienia od kilku do kilkunastu razy w ciągu doby. Dopiero w okolicach drugiego miesiąca życia można określić w przybliżeniu stałe pory posiłków i snu. Wówczas bardzo ważne jest, aby przestrzegać tego rytmu i na bieżąco go dostosowywać do kolejnych etapów rozwoju dziecka. Kilkumiesięczne niemowlę powinno już mniej więcej o stałych porach jeść, odpoczywać, spać, bawić się, a także chodzić na spacer. Każda zmiana w ustalonym rytmie może wywołać problemy z zaśnięciem. Najważniejszy jest wieczorny rytuał przygotowania do spania – powinien odbywać się o stałej godzinie i być poprzedzony tymi samymi czynnościami, czyli kąpielą, karmieniem, tuleniem itp. Godzinę kładzenia malucha do snu warto dostosować do jego zegara biologicznego, który w przypadku każdego dziecka jest inny. Oznacza to, że jedne dzieci bez problemu zasypiają już o 19,  a inne dopiero o 22. Zegar ten można „przestawić”, ale stopniowo, przesuwając codziennie moment zasypiania o kilka minut.

Komfortowe miejsce do spania

Dziecko jak najwcześniej warto przyzwyczajać do jednego miejsca zasypiania i snu, i najlepiej, jeśli jest to jego własne łóżeczko (jeśli maluch jest usypiany gdzie indziej, może po nagłym przebudzeniu się w nocy w łóżeczku zareagować płaczem). Powinno ono być wyposażone w wygodny i stabilny materac, który nie powoduje dyskomfortu podczas wiercenia się malucha. Pomieszczenie, w którym śpi dziecko powinno być zawsze wywietrzone, czyste, o stałej temperaturze powietrza (najlepiej około 20 stopni) i przede wszystkim spokojne. Jeśli istnieje taka możliwość, dziecięce łóżeczko powinno stać w najcichszym pomieszczeniu mieszkania, z daleka od telewizora oraz okna wychodzącego na ruchliwą ulicę. Wieczorem dobrze jest, jeśli pozostali członkowie rodziny powstrzymają się od głośnych rozmów, włączania pralki i innych nieprzyjemnych dla uszu czynności. W pokoju dziecięcym warto nawet zadbać o miękką wykładzinę, która będzie tłumiła hałas kroków rodziców. Jeśli maluch nie lubi ciemności, można w pomieszczeniu umieścić malutką lampkę dziecięcą. Od początku należy uważnie obserwować co sprzyja zaśnięciu dziecka. Jedne dzieci lubią np. luźną kołderkę, inne najlepiej zasypiają ciasno zawinięte w kocyk.

Powyższe zasady skutecznego usypiania dziecka sprawdzają się w większości przypadków, jednak zawsze trzeba mieć na uwadze, że każdy człowiek jest istotą indywidualną, mającą różne potrzeby. Jeśli dziecko z trudem usypia, nie należy denerwować się, lecz cierpliwie metodą prób i błędów znaleźć inny sposób rozwiązania problemu.